De ultieme voice-over stem

Op school was al duidelijk dat ik van verhalen vertellen hield. Als de meester even de klas uit moest, vroeg hij mij om de klas voor te lezen. Wonder boven wonder, bedenk ik me nu, waren de kinderen altijd muisstil. Ze luisterden ademloos naar het verhaal. Ik wist destijds helemaal niet dat je voice-over kon worden. Maar achteraf bezien is het niet zo vreemd dat ik dit werk ben gaan doen.

John Hurt was een begenadigd acteur en stemacteur. Hij had een unieke stem en een geweldig stemgebruik en werd vaak ingehuurd als voice-over (zie filmografie). Wanneer vroeger The Storyteller op TV kwam, zat ik aan de buis gekluisterd. Dat lag niet alleen aan het spannende verhaal en de mooie aankleding. Het kwam vooral door John Hurt. Wat kon die man mooi vertellen…

Ik kijk The Storyteller nog wel eens op Youtube. Jeugdsentiment en inspiratie ineen.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Citaat van Johan Cruijff: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”, zei Johan Cruijff.

Dat zegt Leo de Rooij ook in zijn testimonial. Leo was heel tevreden met zijn teksten. Totdat hij de 0% wollige tekstschrijver er eens naar liet kijken. Toen werd ‘techneutentaal’ plotseling een begrijpelijk verhaal.

Onverwacht effect

Leo is een echte techneut. Dat moet ook wel, want hij is directeur van eSeCor en RPost Nederland. Beide bedrijven bieden technische oplossingen voor veilig digitaal communiceren en bestanden uitwisselen. Maar weet u wat nou zo leuk is? Leo heeft anders leren schrijven! Dankzij mijn herschrijfactiviteiten, zegt hij zelf.

Kort, krachtig, helder

Leo zag met verbazing hoe anders teksten werden zodra ik ermee aan de gang ging. Daar heeft hij lering uit getrokken. Leo vertelde me laatst dat hij zich nu beter inleeft in zijn doelgroep. Niet meer vanuit de techniek schrijft, maar vanuit de behoeften van zijn klant. Daardoor weet hij zijn boodschap beter over te brengen. Hij schrijft nu ook kortere en krachtigere teksten. In gedachten hoort hij mij vragen: “Heeft het toegevoegde waarde? Nee? Schrappen dan.” Tja… je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Wilt u ook beter leren schrijven? Dat kan. Ik coach u graag of geef een in-house workshop. 0% wollig, natuurlijk.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Knippen en Scheren

Als 0% wollig tekstschrijver snap ik heel goed hoe je bevangen kunt worden door een roes als je lekker aan het knippen en scheren bent. Maar dit is wel een heel knap staaltje beroepsdeformatie 🙂

Schaapjes tellen

Matrassenmaker Serta zond een hele serie schattige commercials uit over… schaapjes tellen. Of eigenlijk, over een stel genummerde schapen dat zich verhuurt om mensen in slaap te laten vallen. Plotseling zijn ze werkloos, omdat de een na de ander een comfortabel Serta matras koopt en vanzelf in slaap valt, zonder schaapjes te hoeven tellen.

Veel plezier!

Schapen op de weg

Even Apeldoorn bellen… Iedereen kent dat zinnetje. En de commercials van Centraal Beheer, want die zijn vaak hilarisch. In dit filmpje speelt een schaapskudde de hoofdrol. Mocht u op vakantie gaan naar Schotland of een andere regio met een hoge schaapdichtheid, dan bent u gewaarschuwd.

Bon voyage!

Schaapachtig spelletje Pong

Als spreekwoordelijk Schaap met Vijf Poten heb ik een zwak voor leuke filmpjes met schapen in de hoofdrol. Ik deel er graag eentje met u waarin schaapherders samen met hun honden een ‘schaapachtig’ spelletje Pong spelen.

Have fun!

Youtube maakt uw bedrijf of product zichtbaar

Youtube inzetten, helpt om uw bedrijf of product zichtbaarder te maken. Letterlijk, vanwege het filmpje, maar ook figuurlijk, door zoekmachinemarketing (SEO).

Zoekwoorden
Google is eigenaar van Youtube en toont filmpjes graag als zoekresultaten. Nu is Google geen helderziende, dus u moet de zoekmachine wel een handje helpen. Dat doet u door de film goed te beschrijven. In de tekst verweeft u de trefwoorden die Google-gebruikers intypen als ze bewust of onbewust zoeken naar uw bedrijf, product of dienst.

Zakelijk gebruik van Youtube
Er zijn legio mogelijkheden om Youtube filmpjes zakelijk in te zetten. Een greep uit de opties:

  • Vertel ‘het verhaal’ van uw bedrijf (storytelling) of promoot een nieuw product
  • Vervang uw jaarverslag door een menselijk verhaal of geef eens een persbericht op video uit
  • Toon een instructiefilm of gebruik video als handleiding waarop de gebruiker geen uur hoeft te studeren
  • Bied een kijkje achter de schermen om te laten zien wat een maatschappelijk betrokken onderneming u bent (MVO), of om nieuwe medewerkers aan te trekken

Een kijkje achter de schermen
‘How my sweater came to be’ is een Youtube filmpje van United Arrows in Japan. Het gunt ons een kijkje achter de schermen van het productieproces van een wollen trui. Dat proces wordt met de camera gevolgd. Niet van schaap (precies, dat is de link) tot trui maar andersom. We beginnen bij een ‘expat’ die in zijn Tokiose appartement een dutje doet in zijn wollen trui, en we eindigen in de Australische wei bij een kudde schapen.

Het verhaaltje is flinterdun en bepaald niet sterk. Maar toch… hieronder het filmpje, ter inspiratie. Welk verhaal heeft u te vertellen?

 

Een Franse boer biedt dit schaap met vijf poten te koop aan. Hij wil 't dier niet naar de slacht brengen en hoopt dat een kinderboerderij het schaap aankoopt.

Te koop: Schaap met Vijf Poten

Nee, mijn zaak is niet te koop!

De Franse boer Yvan Delage heeft een mouton atypique à 5 pattes in de aanbieding. Hij heeft er een advertentie voor op Le Boncoin gezet, de Franse Marktplaats. Hij kan het niet over zijn hart verkrijgen om het dier naar de slacht te brengen en wil het liefst dat het schaap een goede plek krijgt, bijvoorbeeld op een kinderboerderij.

Dat gaat vast wel lukken, want op internet verspreidt het nieuws zich als een brandend vuurtje. Allerlei websites wijden er een artikeltje aan, van de lokale krant Charente Libre tot de Franse Yahoo en de BBC.

Zo ziet u maar: een advertentie op internet heeft in potentie een enorm bereik.

Hoeveel mensen uit uw doelgroep bereikt u met uw advertenties?

Wist u dat Marktplaats iedere maand meer dan 1,5 miljoen unieke bezoekers trekt? Dat is een behoorlijk grote visvijver om uw dobber in uit te gooien. Ze zullen niet allemaal geïnteresseerd zijn in wat u te bieden heeft, maar toch…

Je kunt op Marktplaats ook diensten aanbieden. Of u nu tegelzetter bent, ICT’er, weddingplanner of advocaat, misschien is het aardig om eens uit te proberen hoe hoog uw conversie is. Kijk hier voor de kosten en voorwaarden.